ד"ר ורד עזרא ממשרד הבריאות: "כל החולים הקלים יועברו למלונות כדי למנוע המשך הדבקה"



"ברירת המחדל לאשפוז של חולי קורונה קלים שמהווים כ-80% מסך חולי הקורונה היא בבית מלון, ורק במקרים חריגים - החולה יישאר בבית" - כך הבהירה היום (ד') ד"ר ורד עזרא, ראש חטיבת הרפואה במשרד הבריאות. עיקרי דבריה מהתדרוך שהתקיים מוקדם יותר היום בנושא אשפוז ומלוניות

ארכיון - קורונה. צילום: משרד הבריאות

כיום, כאשר חולה מאובחן בקורונה, קופת החולים יוצרת איתו קשר ומעדכנת אותו והיא זו שמוסרת לו את תשובות הבדיקה. אם הוא חולה היא מוסרת את זה בדחיפות והיא מתרשמת ממצבו של החולה. סביב 80% הם חולים קלים.

אם החולה צריך אשפוז הוא מגיע לבית החולים ואם הוחלט שהוא יכול להישאר בקהילה הרופא במוקד הקופה צריך להחליט אם יישאר בטיפול במלונית או בכל אתר מסודר אחר או אם (במקרים חריגים) יישאר בבית.

בבית המלון האחריות הרפואית היא של הקופה והיא ממשיכה במעקב אחריו ועושה לו ניתור פעמיים ביותר. כרגע, ההעדפה מבחינתנו היא שהות במלון מכיוון שההבנה היא שמי שנמצא בבית ממשיך להפיץ את הנגיף.

כמובן שיש מקרים בהם כלל המשפחה חולה ואז יש אפשרות או נוחות בלהיות בבית. כאשר מישהו חולה בבית הוא עלול להדביק את כל משפחתו וסביבתו יש עדיפות לבידוד בבית מלון בו דואגים לו לצרכיו ולצרכיו הרפואיים.

מי שנמצא במלון לא צריך  להיות סגור בחדרו , השוהים במלון יכולים להיפגש בניהם. חברתית גם יכולים להיות לזה יתרונות.

ברגע זה יש 2170 חולים מאומתים נכון לדקה זו, זה מספר שהולך ועולה כל הזמן. חלק מהמנגנונים להתמודד עם ההדבקה זה הבידוד המוחלט מהסביבה. אני חושבת שנכון להיום, רק במצבים יוצאי דופן נכון לאפשר בידוד בית.

שאלות ותשובות: 

ש: לקבלה של כמה חולים אתם ערוכים?
כלל המלונות כיום ריקים ויכולים בתהליך מהר מאוד לשמש אותנו לקליטה של חולים. ערוכים למספר המקומות בישראל. יכול להיות שנגיע למספר חולים בו סוג הבידוד הזה יהיה פחות רלוונטי ונחליט רק על קבוצה מסוימת שתהיה במלון.

ש: אם את בתרחיש של עשרות אלפי חולים אולי יצטרכו להוריד את הבידוד?
יכול להיות שנקודת ההנחה תהיה שאם מישהו חולה כך כל משפחתו חולה. כעת זה לא המצב. זה נכון להעביר בכל מקרה לבית מלון מי שיש בסביבתו קבוצת סיכון, אנשים החולים במחלות אחרות ועוד. כרגע יש חמישה מלונות פתוחים. כאמור פתיחת מלונות נוספים היא תהליך מהיר בעזרת פיקוד העורף. 

ש: לכמה חולים בינוניים וקשים בתי החולים בישראל ערוכים מבחינת מכונות הנשמה?
בתי החולים ערוכים לתרחיש של הרבה מאוד חולים במצב כזה. כשמדברים על היערכות של מיטות עם מכונות הנשמה, היעד שלנו הוא להיערך לאלפי מיטות כאלה. כרגע אין מצוקה. יש אנשים רבים שעסוקים בזה יום ולילה על מנת שלא יחסר ציוד. 

ש: כמה רזרבות של מכונות השמה ישבדוחות יש 700 חולים שממתינים להחלטה בבית, מה קורה איתם בינתיים? מי אחראי עליהם?
התשובות  מוזרמות למערכת המידע וברגע שהן מוזנות רופא ממוקד קופת החולים יוצר קשר עם המטופל. בשעה שיש הזרמת תשובות רבות למערכת נראה כאילו מתן התשובות לא מטופל, אבל זה מטופל ואנחנו ומוודאים שיוצרים קשר עם כולם.

אם מישהו נמצא בבית ואף אחד לא יצר איתו קשר, מה שלא אמור להיות, ומצבו לא תקין - תמיד מוזמן לפנות למד״א. זה עניין של שעות. לגבי מכונות ההנשמה יש אלפי מכונות ועסוקים לקנות מכונות נוספות. פיזרנו עוד מכונות לתגבור. כמו שאמרתי קודם יש אנשים רבים שעוסקים ברכש והבאת מכונות. 

ש: לגבי מלוניות, אני שומע על הקושי הלוגיסטי שזאת לא הנחייה גורפת, וכי אנשים יכולים להחליט בעצמם וגם אם רוצים להעביר אדם למלונית יש תהליך מסובך מאוד שיוצר עיכוב.
כשהתחלנו עם המלונות ביום ראשון בעבר היו רשימות. מי שמפעיל את המלונות זה פיקוד העורף. אתמול יצא מסמך שמסדיר את התהליך. בית המלון מקבל 24/7 כדי להוריד את החסמים הלוגיסטיים. הקופות מבינות שככל אנחנו מעדיפים שיהיו בבית מלון. עושים הדרכות לרופאי הקופות בנושא, הן מכירות את המדיניות שלנו. אנחנו מפנים גם מבתי חולים בכל שעות. בתי המלון פתוחים וערוכים. 

ש: אם אדם מסרב לעבור למלונית, תאלצו אותו בכוח?
משפטית יש את האופציה, אני מאוד הייתי שמחה שהאזרחים יגלו את האחריות ויעברו לבית מלון. היה לנו אירוע שהורים חשבו שילדם הבוגר לא מקפיד והוא לא רצה  לעבור לבית המלון. נשמח לא להגיע למצב זה. אך הגעה למלון זה מה שנכון לעשות ונרצה שהאזרחים יגיבו באחריות. 

ש: האם אתם ערוכים למקרים כמו אם חד הורית שחולה?
היו לנו מספר רב של מקרים סוציאליים. מצאנו פתרונות יצירתיים לכל מקרה בעזרת בתי החולים והצוותים שלנו שנותנים מענה לכל אירוע. 

ש: מבחינת הקבוצות החוזרות מחול, יש לכם תכנית להביא אותם לבתי מלון?
כן, הקבוצה שהגיעה מארה״ב הגיעה לבית מלון, כך גם הקבוצה מאיטליה. 

ש: יש עדיין אנשים שמחכים ארבעה ימים לקבל תשובה לבדיקה שלהם?
היה שינוי, הקופות לקחו את האחריות. בימים הראשונים המשרד היה אמון על כל מקרה והיה שינוי בפעילות. האחריות כעת אצל הקופות וזה לא אמור להיות כך.

אנחנו עומדים היום על מעל של 5000 בדיקות ואנחנו בהתנעה גדולה והחסמים משתחררים. בראון עברה האחריות לקופות החולים. גם שם היה תהליך הטמעה לרופאי הקהילה. לא כולם הבינו את המעגל. לא כל רופא הוא זה שמוסר את התוצאות. ככל שמאתרים פערים מנסים לשפר, כך גם קופות החולים במאמץ לניהול של האירוע. 

ש: אני שומעת שבבית האבות נופים יש עדיין חולים שממתינים שיעבירו אותם משם, מדובר במחסור במיטות?
כל מי שצריך טיפול בבית החולים יועבר לשם, תלוי במצבם הקליני. 

ש: על פי הנתונים שלכם רוב האנשים בקהילה לא רוצים וסרבו להגיע לבתי מלון. האם כמעט 1000 הישראלים שבבית, תדרשו מהם מעבר לבתי מלון?
חלק מהחולים בבית ממשיכים לעקוב אחר מצבם, לפעמים גם הם מבינים שעדיף להם לעבור. הבהרנו לקופות את העדיפות לטיפול בבית המלון. לא נרצה להגיע לכפייה אבל יש לנו את האופציה.

ש: לנוכח דו"ח מבקר המדינה, התחושה היא שמשרד הבריאות לא מכיר את המספרים.
המספרים מאוד ידועים, יש כל מני סוגים של מכונות הנשמה או ציוד והם מפוזרים במספר מקומות.

מר״ג, הוא כמו בית חולים ובעל יכולות, בחלקם יש מחלקות סיעודיות, אין ערך נוסף למחלקות סיעודיות בבתי חולים. על מנת להכין בבית חולים עוד מקום אשפוז נשתמש באתר של המחלקה הסיעודית (שהמאושפזים שהיו בה יעברו למוסד סיעודי אחר), זה פשוט ניצול נכון יותר של משאבים ויכולות.

המחלקות הסיעודיות עוברות למוסד סיעודי לטיפול בחולים סיעודיים. כרגע מדובר על פינוי בראשון ואולי בשוהם. יכול להיות שהשאלה על שחרור הביתה היא עבור  מחלקות שמשך האשפוז בהן קצר, לא מפנים בתי חולים. יש אנשים שמקדימים את שחרורם.

אנחנו משתדלים שתשובה תהיה שעות ספורות אחרי ההפצה למערכת לתשובה לחולים. הבדיקות מוזרמות למערכת. התשובה היא לפי המצב והגיל.

אין התחייבות לנבדקים?
מי שמבצע בדיקות זה לא קופות החולים אלא הם מקבלים חולים ומטפלים מאותו רגע בכל דבר. זה לוקח כמה שעות. יש דיון על הלילה, וכל מני שאלות בין רפואיות לאתיות. כמו שלמדנו הקופות מתפקדות מצוין. אם יש מי שלא קיבל תשובה מספר ימים תעבירו לנו שנבחן את הנושא לראות למה קרתה התקלה כדי שנוכל לשפר.

ש: הפסקתם פעילות ביום ראשון בבתי החולים, מתי יגיע שלב של ניתוחים לבתי חולים פרטיים?
לא חושבת שנעביר ניתוחים למערכת הפרטית. בוחנים שימוש בציוד ובצוות לצורך המאמץ הלאומי.

מצאת הפרת זכויות יוצרים צרו קשר במייל: info@isnet.co.il



 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה